NA POCZĄTEK ROKU SZKOLNEGO
DLA KLASY IV
Test diagnostyczny dla klasy IVc na początek roku szkolnego, odbył się 22 października 2009r. Przystąpiło do niego 20 uczniów. Miał on na celu sprawdzenie wiedzy i umiejętności uczniów klas IV na początku roku szkolnego, zgodnie z standardami wymagań egzaminacyjnych. Tak ustalone normy są potrzebne dla zapewnienia tych samych wymagań w różnych latach nauki, tym samym dając możliwość porównywania wyników z kolejnych lat.
Test diagnostyczny umożliwia nam, więc badanie przyrostu poszczególnych uczniów, w zakresie pięciu kategorii umiejętności:
1. czytanie,
2. pisanie,
3. rozumowanie,
4. korzystanie z informacji,
5. wykorzystanie wiedzy w praktyce.
Test standardowy:
Składał się z 25 zadań, w tym 17 zadań zamkniętych oraz 8 zadań otwartych. Wśród zadań zamkniętych były zadania wielokrotnego wyboru (WW), gdzie uczeń wskazywał jedną poprawną odpowiedź spośród trzech zaproponowanych, zadanie prawda – fałsz (PF), zadanie na dobieranie (D).
Wśród zadań otwartych znalazły się zadania krótkiej odpowiedzi (KO), z luką (L), rozszerzonej odpowiedzi (RO).
Za poprawnie rozwiązanie zadań zamkniętych można było zdobyć maksymalnie 19 punktów, za rozwiązanie zadań otwartych możliwych do otrzymania było 21 punktów.
Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosiła 40 punktów.
Test dostosowany dla uczniów niedosłyszących:
Składał się z 25 zadań, w tym 18 zadań zamkniętych oraz 7 zadań otwartych. Wśród zadań zamkniętych były zadania wielokrotnego wyboru (WW), gdzie uczeń wskazywał jedną poprawną odpowiedź spośród trzech zaproponowanych, zadanie prawda – fałsz (PF), zadanie na dobieranie (D).
Wśród zadań otwartych znalazły się zadania krótkiej odpowiedzi (KO), z luką (L), rozszerzonej odpowiedzi (RO).
Za poprawnie rozwiązanie zadań zamkniętych można było zdobyć maksymalnie 20 punktów, za rozwiązanie zadań otwartych możliwych do otrzymania było 20 punktów.
Maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosiła 40 punktów.
Nasz wynik wyniósł 439 punktów, co daje średnią klasy - 54,87%.
Jak pokazują wyniki testu uczniowie piszący test standardowy:
* najlepiej opanowali umiejętność czytania ze zrozumieniem (77,22%),
* na przeciętnym poziomie plasuje się rozumowanie (56,25%),
* na przeciętnym poziomie jest pisanie (54,16%),
* nieco niżej wypada korzystanie z informacji (50%),
* najsłabiej wypadła umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce (29,86%).
Wśród uczniów niedosłyszących:
* najlepiej wypada umiejętność czytania (80%),
* na drugim miejscu równocześnie rozumowanie i korzystanie z informacji (po 50%),
* słabiej dzieci radzą sobie z wykorzystaniem wiedzy w praktyce (44,44%),
* najgorzej ma się umiejętność pisania (tylko 27,77%).
WNIOSKI I RADY DLA RODZICÓW
DO DALSZEJ PRACY Z DZIECKIEM
ZMIERZAJĄCEJ DO POPRAWY JEGO WYNIKÓW UCZENIA SIĘ
Ponieważ wśród uczniów najsłabiej wypadła umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce należy:
ćwiczyć umiejętność posługiwania się poznanymi terminami do opisywania zjawisk i sytuacji spotykanych w środowisku,
doskonalić umiejętności praktyczne, takie jak: mierzenie długości, obliczanie powierzchni, objętości, wagi, czasu, temperatury, pieniędzy,
doskonalić umiejętność przeliczania jednostek miary, wagi, itp.,
pokazywać jak na podstawie instrukcji obsługi uruchomić i wykorzystać proste urządzenia techniczne,
pokazywać uczniom jak należy prawidłowo korzystać z rozkładów jazdy, dokonywać koniecznych obliczeń,
utrwalić znajomość znaków rzymskich, kolejność miesięcy, umiejętność przyporządkowywania danego miesiąca – odpowiedniemu znakowi rzymskiemu,
zwracać uwagę na konieczność dokładnego czytania,
ćwiczyć z dzieckiem umiejętność posługiwania się różnymi źródłami wiedzy, np. słownikiem, encyklopedią,
zachęcać dzieci do wyjaśniania przyczyn i skutków zaistniałej sytuacji – także w czynnościach życia codziennego,
Umiejętność pisania:
zapoznawać dzieci z nowym słownictwem, wymagać stosowania go w adekwatnych sytuacjach,
ćwiczyć pisanie krótkich wypowiedzi pisemnych zawierających konieczne informacje,
wdrażać dzieci do pisania na temat i zgodnie z celem,
zawsze zwracać uwagę na poprawność ortograficzną, interpunkcyjną i językową.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz